سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های بارداری

 

 

مادر شدن یکی از زیباترین موهبت های الهی است که در نهاد هر زنی گنجانده شده است و بارداری حس پروراندن قلب کوچکی در وجود مادر است که می تواند آرزوی این موجود آسمانی باشد که زندگی اش را از همان زمان تشکیل جنین وقف می کند تا شنیدن صدای قلب کودک را حس کند و لحظه لحظه قد کشیدنش را به نظاره بنشیند. بارداری دوره ای است که فرزند و مادر عمیق ترین ارتباط روانی را با هم خواهند داشت. بارداری  می تواند تغییرات و علایم متفاوتی در هر خانم ایجاد کند؛ از این رو دانستن روش     های تشخیص بارداریبر هر فردی ضروری و لازم است.

 

 خانم باردار

 

روش های تشخیص بارداری بر اساس چیست:

 تخمک پس از بارور شدن توسط اسپرم وارد رحم شده و به دیواره رحم خانم می چسبد که این عمل را لانه گزینی می گویند. لانه گزینی میتواند از 10 تا 14 روز پس از لقاح انجام شود. بعد از عمل لانه گزینی، بدن خانم شروع به ترشح هورمون گنادو تروپین جفتی انسان (HCG) می کند که عموم مردم آن را به عنوان هورمون حاملگی می شناسند. روشهای تشخیص بارداریبر مبنای هورمون نامبرده می باشد.

اساسی ترین و بهترین روش های تشخیص بارداری چیست؟

1-    آزمایش خون: قابل اطمینان ترین روش، آزمایش خون است، پس از گرفتن خون و انجام یک سری آزمایش روی آن بارداری یا عدم بارداری مشخص می شود، اگر خون دارای مقدار قابل قبولی HCG باشد، فرد باردار است. بهترین زمان برای این آزمایش 9 تا 12 روز بعد از لقاح می باشد.

2-    آزمایش ادرار: برای آزمایش ادرار بهترین زمان مراجعه 12 روز بعد از تخمک گذاری یا به عبارتی 12 روز پس از آخرین روز قاعدگی می باشد. اگر در ادرار مقدار قابل قبولی HCG  باشد، فرد باردار است در غیر این صورت عدم بارداری مشخص می شود.

3-    بی بی چک: اگرچه این تست از نظر متخصصین زنان و زایمان قابل اطمینان نبوده ولی اگر به آزمایشگاه و بیمارستان دسترسی ندارید، می توانید با تهیه بی بی چک از داروخانه ها و ریختن چند قطره ادرار روی آن از حاملگی با خبر شوید. اگر در کمتر از یک دقیقه دو خط قرمز مشخص شد خبر از بارداری وجود دارد و اگر بین 5 تا 10 دقیقه ظاهر شد مشکوک به بارداری و اگر بیشتر از 10 دقیقه ظاهر شد قابل استناد نیست. بهترین زمان انجام این تست صبح زود ناشتا است که غلظت HCG در ادرار در بیشترین حد خود قرار دارد.

 

بی بی چک یکی از راه های تشخیص بارداری

4-    سونوگرافی واژینال: با این روش نمی توان حاملگی در هفته اول را تشخیض داد. اگر قاعدگی شما عقب افتاد و یا بی بی چک و آزمایش خون و ادرار شما مثبت بود، می توان با سونوگرافی واژینال به وسیله امواج صوتی با فرکانس بالا بارداری را تایید نمود.

از بین روشهای تشخیص بارداریذکر شده در بالا آزمایش خون بهترین روش تشخیص می باشد. البته در نظر بگیرید که روشهای تشخیص بارداریخانگی مانند ادرار روی برگ قاصدک و تغییر رنگ آن به قرمز به هیچ عنوان قابل اطمینان نبوده و بهتر است به جواب این گونه تست ها اکتفا نکرد. به یاد داشته باشیم تشخیص بارداری امری ضروری است چرا که عدم استفاده از روشهای تشخیص بارداریمناسب و به موقع آسیب های احتمالی به مادر و جنین را در پی خواهد داشت.

منبع : https://gahvare.net/pregnancy/detecting-pregnancy