سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های بارداری

نظر

آیا خانم باردار می تواند به سفر برود؟

از نکات مهم سفر در بارداری این است که مطمئن شویم سفر کردن برای خود و جنین داخل شکم خطری ندارد. برای اطمینان بیشتر باید با پزشک معالج مشورت کرده و تمام معاینات لازم را انجام دهید. پس باید بدانیم سفر کردن در دوران بارداری، برای خانمی که بارداری سالمی دارد نه تنها ضرر ندارد، بلکه بسیار هم می تواند مفید باشد.

 

سفر کردن در چه دوره ای از حاملگی بهتر است؟

سفر کردن در سه ماهه دوم بارداری بهتر و امن تر است، زیرا جنین در وضعیت بهتری قرار دارد. در سه ماهه اول بارداری به علت بالا بودن احتمال سقط، بهتر است از سفر کردن بپرهیزید. همچنین در سه ماهه سوم به علت نزدیک بودن به زایمان و افزایش استرس ناشی از آن نیز سفر کردن توصیه نمی شود.

 

از نکات مهم سفر در بارداری این است که بدانیم بهتر است با چه وسیله ای سفر کنیم؟

وسیله نقلیه شخصی: برای سفرهای طولانی، وسیله نقلیه شخصی توصیه نمی شود، چرا که خانم باردار باید مدت طولانی بنشیند و خطر ایجاد لخته خون در پا و سرانجام آمبولی بالا می رود. همچنین احتمال ترمز ناگهانی و عبور از دست اندازها نیز زیاد است. اگر با وسیله نقلیه خود سفر کردید بعد از مدتی توقف کنید و چند قدم راه بروید. لازم به ذکر است برای حفظ سلامتی بهتر است خانم باردار پس از دو ساعت نشستن، حتما در جایی امن دراز بکشد.

هواپیما: سفر درهفته های آخر بارداری با هواپیما به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین بنا بر قانون هواپیمایی، از هفته 36 بارداری، خانم باردار اجازه سوار شدن به هواپیما را ندارد. اگر با هواپیما سفر کردید هر از گاهی قدم بزنید و زمانی که نشسته اید گاهی دست و پاهایتان را تکان دهید تا خون لخته نشود.

 

سفر کردن در بارداری با هواپیما

 

قطار: از نکات مهم سفر در بارداریاین است که آگاه باشیم، بهترین وسیله برای سفر در این دوران استفاده از قطار است. خانم باردار باید بعد از یک یا دو ساعت نشستن کمی راه برود و اگر تختی در اختیار دارد دراز کشد.

 

نکات مهم سفر در بارداری

ü      آب بسته بندی شده مصرف کنید: اگر به آب بسته بندی شده دسترسی ندارید، آب لوله کشی را قبل از مصرف بجوشانید.

ü      آب به میران کافی بنوشید: خانم باردار باید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشد. کمبود آب آسیب جدی به مادر و جنین می رساند.

ü     یخ فله ای استفاده نکنید: این یخ ها بهداشتی نیستند و می توانند حامل میکروب های خطرناکی برای جنین باشند.

ü     لبنیات غیر پاستوریزه مصرف نکنید: زیرا ممکن باعث ایجاد بیماری تب مالت شوند.

ü     سبزی و میوه خود را به خوبی بشویید: میوه و سبزی نشسته میتوانند باعث وبا شوند. همچنین از خوردن میوه های روی درخت به طور جد خودداری کنید زیرا می توانند آغشته به سم باشند.

ü     غذایتان را خودتان بپزید: وعده های غذایی خود را کاهش ندهید و مانند قبل از سفر ادامه بدهید. به رستوران بین راهی نروید و غذایتان را خودتان آماده کنید تا از بهداشتی بودن آن اطمینان داشته باشید.

 

داشتن وسایل مورد نیاز از نکات مهم سفر در بارداری می باشد، از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ü     دفترچه بیمه

ü     آخرین نسخه پزشک

ü     مجوز پزشکی برای سفر با هواپیما

ü     داروها و مکمل ها

ü     لباس مناسب و راحت

 

سفر کردن در بارداری، اگر دوران حاملگی سالمی را طی می کنید با نظر پزشک منعی ندارد ولی اگر با سفر کردن اضطراب شما برای وضعیتتان بیشتر می شود از آن صرف نظر کنید.

 

سفر